SZKOLNY PROJEKT EDUKACYJNY
„ŚWIĘTUJEMY W NASZEJ SZKOLE 100-LECIE NIEPODLEGŁOŚCI POLSKI
Czas realizacji: 17.09.2018. – 9.11.2018.
Założenia programowe:
Hasło: „ Niepodległość Ojczyzny fundamentem podstawowych praw człowieka”
Szkolny projekt edukacyjny o charakterze patriotycznym jest potrzebny jako ważny element w przygotowaniu ucznia do życia w ojczystym społeczeństwie i narodzie. Projekt zakłada realizację wyznaczonego przez MEN na bieżący rok szkolny kierunku polityki oświatowej:
100 rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.
Program przedsięwzięcia odwołuje się do wydarzeń historycznych sponad tysiącletnich dziejów Polski, ukazujących umiłowanie Ojczyzny, suwerenności i wolności przez Polaków z każdej epoki, ze szczególnym uwzględnieniem czasów zaborów Polski, odzyskania przez nią niepodległości w 1918 roku. Przypomina również obowiązującą do dziś rezolucję ONZ, przyjętą 2 grudnia 1950 roku, określającą prawo ludów i narodów do samostanowienia jako „ fundamentalne prawo człowieka”.
Cele ogólne:
- kształcenie w uczniach postawy szacunku i miłości wobec Ojczyzny;
- kształtowanie więzi z krajem ojczystym;
- rozbudzanie świadomości uczniów w zakresie podstawowych praw człowieka: prawo do życia, prawo do wolności, samostanowienia i bezpieczeństwa osobistego; wolność wyznania i wyrażania własnych poglądów;
- rozbudzanie zainteresowania uczniów dziejami Polski i wielkich Polaków;
- rozwijanie indywidualnych zdolności uczniów
- wprowadzanie uczniów w świat historii;
- budowanie w świadomości uczniów właściwej hierarchii wartości: umiłowanie Ojczyzny, zdolność do poświęcania dobra osobistego na rzecz wyższych celów, wierność wyznawanym ideałom;
- kształcenie umiejętności odnoszenia się i wzorowania na Polakach, będących autorytetami moralnymi;
- rozwijanie w uczniach wrażliwości i wyobraźni;
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole;
- kształtowanie w uczniach poczucia własnej wartości i wiary we własne siły.
Cele szczegółowe: uczeń
- posiada wiedzę na temat Święta Niepodległości i związanych z nim wydarzeń historycznych;
- poznaje teksty, wprowadzające w tradycję kultury narodowej;
- poznaje najważniejsze pieśni patriotyczne oraz historię ich powstań
- poznaje podstawowe prawa człowieka;
- umie aktywnie słuchać i wypowiadać się na temat opracowywanych tekstów literackich i historycznych
- potrafi publicznie prezentować teksty literackie i historycznych
- potrafi właściwie organizować pracę;
- potrafi wykonywać różnorodne zadania – plastyczne, literackie, multimedialne – związane z tematyką historyczną.
Metody i techniki pracy oraz rodzaje aktywności, prowadzące do osiągnięcia wyznaczonych celów:
- Wykład nauczyciela.
- Czytanie tekstów źródłowych i opracowań historycznych.
- Czytanie tekstów literackich.
- Przygotowywanie prezentacji multimedialnych.
- Dyskusja na temat omawianych wydarzeń, postaci historycznych – określanie najważniejszych treści.
- Burza mózgów prowadząca do wyłonienia koncepcji prezentacji wybranych treści.
- Planowanie działań indywidualnych i zespołowych.
- Reżyserowanie inscenizacji.
- Przygotowywanie prac konkursowych, dekoracji i wystaw.
- Monitorowanie i ocenianie realizacji zadań.
- Wyciąganie wniosków z obserwacji.
- Rozwiązywanie problemów, wyłaniających się w trakcie działań.
Oczekiwanie efekty:
Pogłębienie przez uczniów wiedzy z historii Polski, zaangażowanie w
obchody Odzyskania Niepodległości przez Polskę, zrozumienie pojęcia patriotyzmu,
chęć podjęcia wysiłku budowania teraźniejszości i wpływu na rzeczywistość, wzrost poczucia godności bycia Polakiem.
Przebieg projektu: 17.09.2018. – 9. 11.2018.
I.
„Znamy, szanujemy i kochamy naszą Ojczyznę”
Organizacja i przeprowadzenie szkolnych konkursów:
Klasy I – III
Klasy IV – VIII
II.
„Znamy dzieje Hymnu Narodowego i umiemy godnie go śpiewać”
Lekcje wychowawcze we wszystkich klasach:
- Prezentacja dziejów Hymnu – w starszych klasach uczniowie samodzielnie przygotowują prezentacje ( również multimedialne).
- Nauka tekstu.
- Omówienie (ze zwróceniem uwagi na umotywowanie) i wyćwiczenie właściwego zachowania i postawy w trakcie śpiewu Hymnu.
- Przypomnienie zasad zachowania wobec symboli narodowych,
- Omówienie znaczenia uczniowskiego stroju galowego.
III.
Symbole narodowe w naszej szkole:
- przygotowanie szkolnej ekspozycji prac uczniowskich
- przygotowanie okolicznościowego wystroju sal lekcyjnych
- przygotowanie świątecznego wystroju szkoły
IV.
Przygotowanie szkolnych uroczystości:
„Polska – moja Ojczyzna – na imię Jej: Niepodległa”
8.11.2018. - Uroczysta akademia
9.11.2018. - Szkolne śpiewanie Hymnu Narodowego