Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Procedura postępowania pracowników Szkoły Podstawowej nr 56 im. Bronisława Czecha w Łodzi dotycząca ochrony dziecka przed krzywdzeniem

Podstawa prawna:

 

  1. Ustawa z dnia 28. 07. 2023 roku o zmianie ustawy – kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw / tzw. Ustawa o ochronie nieletnich” /.
  2. Ustawa z dnia 29. 07. 2005 roku/ z późniejszymi zmianami/ o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie art. 9a ust. 21 oraz art. 9b ustawy/
  3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13. 09. 2011 roku w sprawie procedury „Niebieskiej karty oraz wzorów formularzy „niebieska karta”
  4. Ustawa o systemie oświaty rozdz. 1, art. 1 dot. szkoły … w zakresie zapobiegania krzywdzenia dzieci, jak też podejmowania działań, gdy dziecko jest zagrożone, a w szczególności, gdy zagrożenie pochodzi od samych rodziców.

 

I. Rodzaje przemocy

 

  1. Przemoc psychiczna: przymus, groźba, obrażanie, wyzywanie, ocenianie, krytykowanie, straszenie, szantażowanie, krzyczenie, wyśmiewanie, lekceważenie.
  2. Przemoc fizyczna: przypalanie papierosem, szarpanie, kopanie, popychanie, policzkowanie, bicie ręką przy użyciu przedmiotów, klaps.
  3. Przemoc seksualna: gwałt, wymuszanie pożycia seksualnego, wymuszanie nieakceptowanych zachowań seksualnych.
  4. Przemoc ekonomiczna: unikanie płacenia alimentów, zakazywanie członkowi rodziny pracy lub edukacji w celu zdobycia zatrudnienia, przywłaszczanie do swoich celów wspólnych środków na utrzymanie rodziny.
  5. Zaniedbanie: głodzenie, nieodpowiednia higiena lub jej brak, niezapewnianie dziecku właściwej opieki lekarskiej, niewypełnianie zaleceń lekarskich, zaniedbania edukacyjne, brak zainteresowania problemami i potrzebami dziecka.
  6. Alienacja rodzicielska: ograniczanie kontaktu i izolowanie dziecka od drugiego rodzica, blokowanie drugiemu rodzicowi dostępu do informacji dotyczących dziecka, wymazywanie drugiego rodzica z życia dziecka poprzez niszczenie fotografii i pamiątek, przedstawianie drugiego rodzica w złym świetle, zakazywanie dziecku wyrażania miłości do drugiego rodzica.

 

II. Przejawy przemocy

 

  1. Dziecko:
  • często jest brudne, nie zmienia odzieży, brzydko pachnie
  • kradnie jedzenie, odzież, pieniądze
  • żebrze
  • jest głodne, nie przynosi śniadania
  • nie ma zapewnionej właściwej opieki lekarskiej, szczepień, okularów
  • nie posiada przyborów i pomocy szkolnych, odzieży i obuwia
  • ma widoczne obrażenia ciała /siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamania kości/, których pochodzenie trudno jest wyjaśnić /obrażenia w różnej fazie gojenia/. Podawane przez dziecko wyjaśnienia dot. obrażeń są niespójne, niewiarygodne, dziecko często je zmienia.
  • pojawia się niechęć przed udziałem w zajęciach w-f
  • nadmiernie zasłania ciało – niestosownie do pogody czy sytuacji
  • boi się rodzica lub opiekuna, przejawia lęk przed powrotem do domu
  • wzdryga się, gdy podchodzi do niego osoba dorosła
  • cierpi na powtarzające się bóle brzucha, głowy, mdłości
  • jest wycofane, uległe, bierne, przestraszone, depresyjne lub zachowuje się agresywnie, prowokacyjnie, samookalecza się
  • osiąga wyniki w nauce poniżej swoich możliwości intelektualnych
  • ucieka w świat wirtualny lub nadmiernie fantazjuje
  • używa środków psychoaktywnych
  • nadmiernie lgnie do osób dorosłych, „lepi się”
  • moczy się w dzień
  • ma otarcia naskórka w okolicy narządów płciowych, odczuwa bolesność
  • w pracach i rozmowach dominują elementy seksualne
  • jest rozbudzone seksualnie niestosownie do wieku
  • ucieka z domu
  • pojawiła się nagła nieuzasadniona zmiana w zachowaniu dziecka
  • mówi o przemocy, której doświadcza

 

  1. Rodzic lub opiekun prawny
  • Podaje nieprawdziwe, sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień dotyczące obrażeń dziecka
  • Ogranicza lub odmawia kontaktów dziecka z osobami zainteresowanymi jego losem
  • Źle mówi o dziecku, obraża, poniża lub obwinia
  • Przejawia niewłaściwe postawy rodzicielskie wobec dziecka
  • Nie interesuje się losem dziecka, nie wie z kim się spotyka, gdzie przebywa
  • Jest bierny, apatyczny, pogrążony w depresji
  • Przejawia postawy agresywne
  • Niewłaściwie reaguje, nieadekwatnie do sytuacji, wypowiada się niespójnie
  • Nieprawidłowo rozpoznaje lub nie zaspokaja potrzeb dziecka
  • Faworyzuje jedno z rodzeństwa
  • Przekracza dopuszczalne granice w kontakcie, zabawie z dzieckiem
  • Nadużywa lub jest uzależniony od alkoholu lub środków psychoaktywnych

 

III. Zagrożenie zdrowia i życia dziecka

 

  1. Pracownik szkoły
  • Po rozpoznaniu sygnałów mogących wskazywać na zagrożenie zdrowia i życia dziecka
  • Po zgłoszeniu przez dziecko sytuacji, w której zagrożone jest jego zdrowie i życie
  • Po zgłoszeniu przez osoby trzecie zagrożenia zdrowia i życia dziecka

Bezzwłocznie zawiadamia zespół d.s. ochrony dziecka przed krzywdzeniem i dyrektora szkoły

 

  1. Zespół ochrony dziecka przed krzywdzeniem w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły
  • Zawiadamia pogotowie ratunkowe i policję

lub

  • Zawiadamia sąd rodzinny

 

  1. Zespół ochrony dziecka przed krzywdzeniem    
  • Obejmuje opieką psychologiczno-pedagogiczną ucznia
  • Opracowuje plan pomocowy

 

IV. Podejrzenie wystąpienia przypadku krzywdzenia dziecka

 

  1. Nauczyciel
  • Po rozpoznaniu sygnałów mogących wskazywać na krzywdzenie dziecka
  • Po zgłoszeniu przez dziecko, że jest krzywdzone
  • Po zgłoszeniu przez osoby trzecie przypadku krzywdzenia dziecka

Ma obowiązek sporządzić notatkę służbową /wg załączonego wzoru/ z dokładnym opisem sytuacji dziecka.

  

  1. Pracownik administracji lub obsługi szkoły
  • Po rozpoznaniu sygnałów mogących świadczyć o krzywdzeniu dziecka
  • Po zgłoszeniu przez dziecko sytuacji, w której jest krzywdzone
  • Po zgłoszeniu przez osoby trzecie o przypadku krzywdzenia dziecka

 

Ma obowiązek zgłosić ten fakt wychowawcy klasy dziecka lub w wypadku jego nieobecności – bezpośrednio do dyrektora szkoły

 

  1. Wychowawca klasy po uzyskaniu informacji od nauczyciela lub pracownika administracji czy obsługi o krzywdzeniu dziecka
  • Zbiera wszystkie dane dotyczące sytuacji krzywdzenia dziecka, do których ma dostęp
  • Informuje dyrektora szkoły
  • Przekazuje dokumentację koordynatorowi zespołu d.s. ochrony dziecka przed krzywdzeniem

 

  1. Zespół ochrony dziecka przed krzywdzeniem
  • Przeprowadza diagnozę psychologiczną sytuacji rodziny, w szczególności dziecka
  • Nawiązuje w miarę możliwości kontakt z sojusznikami dziecka w rodzinie lub jego otoczeniu
  • Obejmuje dziecko pomocą psychologiczno-pedagogiczną
  • Opracowuje plan działania
  • Sporządza protokół ze spotkania
  • Po zapoznaniu się z dokumentacją dotyczącą przypadku krzywdzenia dziecka w porozumieniu z dyrektorem:
    • zawiadamia sąd rodzinny
      lub
    • zamyka sprawę, ale monitoruje uważnie sytuację dziecka, zachowuje czujność. Zabezpiecza dokumentację.