Procedura postępowania pracowników Szkoły Podstawowej nr 56 im. Bronisława Czecha w Łodzi dotycząca ochrony dziecka przed krzywdzeniem
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28. 07. 2023 roku o zmianie ustawy – kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw / tzw. Ustawa o ochronie nieletnich” /.
- Ustawa z dnia 29. 07. 2005 roku/ z późniejszymi zmianami/ o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie art. 9a ust. 21 oraz art. 9b ustawy/
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13. 09. 2011 roku w sprawie procedury „Niebieskiej karty oraz wzorów formularzy „niebieska karta”
- Ustawa o systemie oświaty rozdz. 1, art. 1 dot. szkoły … w zakresie zapobiegania krzywdzenia dzieci, jak też podejmowania działań, gdy dziecko jest zagrożone, a w szczególności, gdy zagrożenie pochodzi od samych rodziców.
I. Rodzaje przemocy
- Przemoc psychiczna: przymus, groźba, obrażanie, wyzywanie, ocenianie, krytykowanie, straszenie, szantażowanie, krzyczenie, wyśmiewanie, lekceważenie.
- Przemoc fizyczna: przypalanie papierosem, szarpanie, kopanie, popychanie, policzkowanie, bicie ręką przy użyciu przedmiotów, klaps.
- Przemoc seksualna: gwałt, wymuszanie pożycia seksualnego, wymuszanie nieakceptowanych zachowań seksualnych.
- Przemoc ekonomiczna: unikanie płacenia alimentów, zakazywanie członkowi rodziny pracy lub edukacji w celu zdobycia zatrudnienia, przywłaszczanie do swoich celów wspólnych środków na utrzymanie rodziny.
- Zaniedbanie: głodzenie, nieodpowiednia higiena lub jej brak, niezapewnianie dziecku właściwej opieki lekarskiej, niewypełnianie zaleceń lekarskich, zaniedbania edukacyjne, brak zainteresowania problemami i potrzebami dziecka.
- Alienacja rodzicielska: ograniczanie kontaktu i izolowanie dziecka od drugiego rodzica, blokowanie drugiemu rodzicowi dostępu do informacji dotyczących dziecka, wymazywanie drugiego rodzica z życia dziecka poprzez niszczenie fotografii i pamiątek, przedstawianie drugiego rodzica w złym świetle, zakazywanie dziecku wyrażania miłości do drugiego rodzica.
II. Przejawy przemocy
- Dziecko:
- często jest brudne, nie zmienia odzieży, brzydko pachnie
- kradnie jedzenie, odzież, pieniądze
- żebrze
- jest głodne, nie przynosi śniadania
- nie ma zapewnionej właściwej opieki lekarskiej, szczepień, okularów
- nie posiada przyborów i pomocy szkolnych, odzieży i obuwia
- ma widoczne obrażenia ciała /siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamania kości/, których pochodzenie trudno jest wyjaśnić /obrażenia w różnej fazie gojenia/. Podawane przez dziecko wyjaśnienia dot. obrażeń są niespójne, niewiarygodne, dziecko często je zmienia.
- pojawia się niechęć przed udziałem w zajęciach w-f
- nadmiernie zasłania ciało – niestosownie do pogody czy sytuacji
- boi się rodzica lub opiekuna, przejawia lęk przed powrotem do domu
- wzdryga się, gdy podchodzi do niego osoba dorosła
- cierpi na powtarzające się bóle brzucha, głowy, mdłości
- jest wycofane, uległe, bierne, przestraszone, depresyjne lub zachowuje się agresywnie, prowokacyjnie, samookalecza się
- osiąga wyniki w nauce poniżej swoich możliwości intelektualnych
- ucieka w świat wirtualny lub nadmiernie fantazjuje
- używa środków psychoaktywnych
- nadmiernie lgnie do osób dorosłych, „lepi się”
- moczy się w dzień
- ma otarcia naskórka w okolicy narządów płciowych, odczuwa bolesność
- w pracach i rozmowach dominują elementy seksualne
- jest rozbudzone seksualnie niestosownie do wieku
- ucieka z domu
- pojawiła się nagła nieuzasadniona zmiana w zachowaniu dziecka
- mówi o przemocy, której doświadcza
- Rodzic lub opiekun prawny
- Podaje nieprawdziwe, sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień dotyczące obrażeń dziecka
- Ogranicza lub odmawia kontaktów dziecka z osobami zainteresowanymi jego losem
- Źle mówi o dziecku, obraża, poniża lub obwinia
- Przejawia niewłaściwe postawy rodzicielskie wobec dziecka
- Nie interesuje się losem dziecka, nie wie z kim się spotyka, gdzie przebywa
- Jest bierny, apatyczny, pogrążony w depresji
- Przejawia postawy agresywne
- Niewłaściwie reaguje, nieadekwatnie do sytuacji, wypowiada się niespójnie
- Nieprawidłowo rozpoznaje lub nie zaspokaja potrzeb dziecka
- Faworyzuje jedno z rodzeństwa
- Przekracza dopuszczalne granice w kontakcie, zabawie z dzieckiem
- Nadużywa lub jest uzależniony od alkoholu lub środków psychoaktywnych
III. Zagrożenie zdrowia i życia dziecka
- Pracownik szkoły
- Po rozpoznaniu sygnałów mogących wskazywać na zagrożenie zdrowia i życia dziecka
- Po zgłoszeniu przez dziecko sytuacji, w której zagrożone jest jego zdrowie i życie
- Po zgłoszeniu przez osoby trzecie zagrożenia zdrowia i życia dziecka
Bezzwłocznie zawiadamia zespół d.s. ochrony dziecka przed krzywdzeniem i dyrektora szkoły
- Zespół ochrony dziecka przed krzywdzeniem w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły
- Zawiadamia pogotowie ratunkowe i policję
lub
- Zawiadamia sąd rodzinny
- Zespół ochrony dziecka przed krzywdzeniem
- Obejmuje opieką psychologiczno-pedagogiczną ucznia
- Opracowuje plan pomocowy
IV. Podejrzenie wystąpienia przypadku krzywdzenia dziecka
- Nauczyciel
- Po rozpoznaniu sygnałów mogących wskazywać na krzywdzenie dziecka
- Po zgłoszeniu przez dziecko, że jest krzywdzone
- Po zgłoszeniu przez osoby trzecie przypadku krzywdzenia dziecka
Ma obowiązek sporządzić notatkę służbową /wg załączonego wzoru/ z dokładnym opisem sytuacji dziecka.
- Pracownik administracji lub obsługi szkoły
- Po rozpoznaniu sygnałów mogących świadczyć o krzywdzeniu dziecka
- Po zgłoszeniu przez dziecko sytuacji, w której jest krzywdzone
- Po zgłoszeniu przez osoby trzecie o przypadku krzywdzenia dziecka
Ma obowiązek zgłosić ten fakt wychowawcy klasy dziecka lub w wypadku jego nieobecności – bezpośrednio do dyrektora szkoły
- Wychowawca klasy po uzyskaniu informacji od nauczyciela lub pracownika administracji czy obsługi o krzywdzeniu dziecka
- Zbiera wszystkie dane dotyczące sytuacji krzywdzenia dziecka, do których ma dostęp
- Informuje dyrektora szkoły
- Przekazuje dokumentację koordynatorowi zespołu d.s. ochrony dziecka przed krzywdzeniem
- Zespół ochrony dziecka przed krzywdzeniem
- Przeprowadza diagnozę psychologiczną sytuacji rodziny, w szczególności dziecka
- Nawiązuje w miarę możliwości kontakt z sojusznikami dziecka w rodzinie lub jego otoczeniu
- Obejmuje dziecko pomocą psychologiczno-pedagogiczną
- Opracowuje plan działania
- Sporządza protokół ze spotkania
- Po zapoznaniu się z dokumentacją dotyczącą przypadku krzywdzenia dziecka w porozumieniu z dyrektorem:
- zawiadamia sąd rodzinny
lub - zamyka sprawę, ale monitoruje uważnie sytuację dziecka, zachowuje czujność. Zabezpiecza dokumentację.
- zawiadamia sąd rodzinny